Mangoen spirer

Jeg sa jo for en stund siden at jeg ville prøve å få til et mangotre. Vel, jeg prøvde en metode som jeg og gubben fant på youtube. Man bare kjøper er mango, skjærer den som vanlig og skraper av så mye fruktkjøtt man klarer. Så lar man den tørke i et par dager. Vi la den på varmekablene på badet og da tok det 2 dager så var den tørr (1 dag pr side). Gubben åpnet skallet og fikk ut frøet. Vi plantet det i jord (i en mellomstor potte) og vannet kun bittelitt. Vi tok plastfolie over potta og stakk hull. Det tok en god stund før det skjedde noe. Først kom det opp 2 spirer so vi trodde var mangoen, men deg var vist bare ugrass. Så vi ventet litt til og så begynte den å spire. Den fikk store blader og i dag ser den sånn ut.

Utrolig spennende og veldig morsomt å få til mango som egentlig hører til i et annet klima osv. Men vi har jo egentlig vært utrolig heldige og fått en varm sommer. De har jo sagt at denne sommeren blir den beste på maange år. Akkurat nå har jeg bare lyst til å løpe ned til badeplassen og stupe uti, men jeg har lyst til å vente til gubben også kan bade (etter operasjonen).

Men mangotreet trives i allefall i denne varmen. Lurer på hvor stort det kommer til å bli i løpet av sommeren.

6 kommentarer

Siste innlegg