Det spirer og gror

Å gå i hagen er en helt annen følelse nå som vi har fått plantet en god del. Det så mye fint å se på. Jeg har fått vannet plantene ute, men det ser ut somlavendelplanten ikke trives noe særlig i blomsterbedet. Mulig vi må finne en blomst som tåler litt mer og få lavendelplanten i en potte eller noe. Eller så går det ganske greit. Rosene har begynt å vokse så de trives veldig godt. Jeg gleder meg til å se blomstene. Jeg håper det blir en del blomster i år. Vis ikke får jeg vente til neste år. Men med tanke på at de har vokst 10cm siden vi plantet dem så tror jeg vi får se noen flotte roser i år også. Får vel bare vente og se.

Gulrøttene venter vi forsatt på at skal spire, men jeg har ikke mistet håpet ennå. Tomaten jeg la jord er jeg desverre litt mer usikker på, men jeg tenkte å bare la den ligge. Dem sier at det kan ta opp til 2 måneder før det spirer. Physalisen derimot har virkelig kommet seg. Den har mange fremtidige frukter og stortrives i vinduet. Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror det skal forbli inne. Chillieplanten og agurkplanten trives også i vinduet, men om ikke så lenge skal de i drivhuset. Det blir spennende å se hvordan det går. I drivhuset skal jeg også så paprikafrø.  Så det blir plantene på ene siden og frø på den andre. Sukkerertene har ikke kommet så veldig mye lengre, men de har overlevd å stå ute og kommer nok til å bli store og fine når sommeren virker kommer for fult. Salaten har blomstret og blitt dobbelt så stor siden sist jeg viste dere hvordan det gikk med dem og rødløken har blitt rundt 15 cm høy. Jeg er veldig fornøyd og snart blir det å plante tomatene ute. Dette kommer til å bli veldig gøy. Tomatplantene jeg har sådd inne er ca. 5 cm høye. Det er veldig fint å se at det spirer her. Hvordan det smaker av alt dette må dere nesten bare smøre dere med tålmodighet med og finne ut av når jeg får smakt. Men jeg må si at det har vært veldig morro. Både å så frø, se det gro og lage kasser til en hel grønnsakshage. Det har vært litt av en opplevelse. Og jeg har vært så heldig å kunne dele det med dere. Tusen takk for at dere vil følge bloggen min og legger igjen kommentarer. Det er så koselig å ha så flotte lesere! Jeg gleder meg sånn fremover. Nå er det aå mye som skjer. Dette kommer til å bli en magisk sommer. Så nå skal dere få se litt hvordan det går med plantene som står inne.

Her har vi da physalisen som alt har fått et lite hint av frukt og på toppen er det masse blomster som skal bli frukt. Frukten henger under bladene. Vet ikke med dere, men jeg syns denne planten er utrolig fin.

Her er chilliplanten. Ganske annerledes fra de andre plantene. Den har veldig smale blader. Veldig elegant. Forhåpentligvis vil denne lage noen søte chillier vi kan bruke i maten.

Her har vi agurkplanten. Med store, fine blader. Når den får vokst og få agurker så blir den liggende. Agurker er jo veldig tunge så jeg kommer til å la den vokse rundt nede i drivhuset som den selv vil. Her skal jeg ikke bruke noe særlig støttepinner. Vi så på en agurkplante på plantasjen og den lå nede på jorda og jeg syns egentlig det var veldig fint.

Så har vi de små “barna” mine som kommer fra frø jeg kjøpte i butikken. Jeg har så mange potter så jeg tenkte jeg bare skulle ta bilde av én av dem frem til de kommer ut i hagen. Som dere ser så har de blitt større siden sist. De vokser mer og mer for hver dag som går. Søte små spirer. Men jeg har jo ikke plantet kun én type tomat. Frøene er både minitomater og vanlig. I tillegg kjøpte vi en tomatplante med gule tomater. Så det blir en god del å velge mellom.  Dette kommer til å bli min sunne snacks sammen med sukkererter, physalis og jordbær. Ja, vi har jo 3 fulle pallekarmer med jordbærplanter også. Som jeg skal kose meg!

Jeg plantet også gressløk og den står inne. Her har det smått begynt å spire. Får håpe det blir litt mer enn det som er nedi her nå, men det har i allefall kommet noe.

Det var alt for denne gangen. Vis du vil se flere bilder fremover så er det bare å følge med videre. Jeg skal holde der oppdatert. Jeg venter jo på 2 forskjellige salater, vårløk, koriander og persille.

6 kommentarer
    1. Får tru det kommer opp mye godt :-)) Tomater liker varme, tåler ikke mye kulde før de går dukken 🙂 Satt tomater i mange år, og det er moro å få til egenprodusert mat :-)) Gleder meg til å se hva dere får opp 🙂

    2. å flytte dem ut 1-10 mai, går vel greit? 🙂 har vært ganske varmt de siste dagene.

      morro med egendyrket, helt klart.
      koselig at du vil følge med videre. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg