Oppskrift: grove innbakte pølser

Dere som følger bloggen min fikk nok med dere ulykken med hvetemelet. Denne dagen stod jeg og lagde innbakte pølser, da jeg mistet boksen med hvetemel utover hele kjøkkengulvet. For en dag… Hvis du ikke fikk det med deg kan du lese om det HER.

Nå tenkte jeg å dele oppskriften jeg brukte, med dere. Vanligvis slenger jeg bare sammen en deig uten å måle opp, men jeg tenkte jeg kunne prøve ut en ny oppskrift sånn at dere kan få noe nytt å prøve ut også. Så jeg har en veldig god og en grovere versjon av innbakte pølser til dere i dag. For det er jo ikke alle som har lyst til å spise fin gjærdeig så jeg valgte grov denne gangen. Så her har dere oppskriften på noe utrolig gode, grove, innbakte pølser.

Du trenger:

125g smør

250g hvetemel

150g sammalt rug grov

1 egg

1pk gjær

1ts sukker

2ts salt

Slik gjør du:

For å gjøre det så enkelt som overhodet mulig så kan du bare blande alt sammen i en mixer til du har en jevn og fin deig.

La deigen hvile i 1t på et lunt sted.

Trill tynne pølser av deigen og surr rundt grillpølser.

Legg dem på et stekebrett med bakepapir.

La dem heve i 30-60 minutter.

Pensle dem med et sammenvispet egg.

Stekes midt i ovnen på 180°c i ca. 15 minutter.

Ja, så er det bare å kose seg.

Denne deigen smakte overraskende godt til innbakte pølser. Som regel er ikke jeg fan av grovere bakst, men denne likte jeg skikkelig godt. Om du vil ha den litt mindre grov så kan du bruke et annet mel i stedenfor sammalt rug grov. Vil du ha deigen helt fin så tar du bare hvetemel (400g). Ja, denne deigen kan du altså bruke enten du vil ha fine eller grove, innbakte pølser.

Håper det smaker!

Følg bloggen  på facebook HER for flere oppskrifter og mye annet spennende.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg