Epletre Ute vs. Inne

I sommer tok jeg frø fra pink lady epler og sådde i små potter. Når de hadde vokst en del så tok jeg den ene og satte ut. Jeg har i tillegg 3 andre som står inne i gildebakken sammen med paprikaplantene og en mystisk plante jeg ikke aner hva er, men nå er det epletrærne som er i fokus. For det er stor forskjell på alle 4 egentlig og det vil jeg dele med dere. De har fått samme jord og kun vann. Forskjellen er at epletreet som står ute har mer jord, mer lys og frisk luft. Den har også en vanlig blomsterpotte. De inne står fortsatt i små plastpotter og de står veldig tett på hverandre. De stod på benken i vinduet, men nå er de flyttet ned på gulvet siden den store gildebakken tok så mye plass på benken. Jeg tenkte jeg skulle potte dem om til våren, men jeg tror jeg kanskje må gjøre det nå i høst (hvertfall 2 av dem). Men aller først skal dere få se hvordan det går med epletreet som står ute. Det kommer til å stå ute en stund til, men etterhvert så skal den flyttes inn i drivhuset og der skal den stå frem til våren. Vis den står ute når snøen kommer så er jeg redd den kommer til å knekke og ikke komme seg igjen. Det ville vært veldig synd når vi har klart å få til et så fint epletre som dere ser på bildet under.

Den har virkelig vokst mye i løpet av sommeren. Den har blitt ganske høy og er faktisk veldig solid. Den har jo stått ute i vind og vær helt siden sommeren og det er veldig godt godt. Det har vært en røff høst for denne lille kvisten, men det ser faktisk ut som den har klart å bli sterkere nå i høst. Det som ikke dreper deg gjør deg sterkere sier dem. Lurer på om det gjelder planteliv også. Den har jo vært med på mye rart. Den har fått for lite vann, for mye vann og for mye sol, for lite sol. Men der den står nå ser det faktisk ut som at den liker seg veldig godt. Den trives i potta og trives ute.

Epletrærne inne har ikke vokst fult så mye, men de er nå blitt større enn de var før. Vel, den ene trives ikke fult så bra som de to andre, men forhåpentligvis kommer den seg etter hvert. Det har vært vanning via bunnen så de har drukket det de trenger. Av og til har jeg brukt spruteflaska på bladene, men det er ikke ofte. Jeg tror egentlig grunnen til at de vokser så forskjellig er lyset. De står jo på rekke og paprikaplantene har jo også vokst en del og tar nok mye av lyset for den ene, men hva skal man gjøre da når det er så mange planter i en gildebakk? De vil nok vokse ganske forskjellig uansett hva jeg gjør. Så lenge de ikke dør så skal jeg være fornøyd. Dere lurer kanskje på hvorfor jeg har 4 epletrær og det er egentlig så enkelt som at man vet aldri om alle overlever og da er det jo greit å ha flere enn ett. Og om jeg da sitter med 2-3 epletrær så kan jeg jo alltids prøve å selge resten. Jeg trenger hvertfall bare 1 epletre selv. Men så er det jo veldig spennende og moro å se at de vokser og blir større. Så jeg tok et bilde av hver av dem så kan dere få se hvor stor forskjell det fsktisk er på dem.

Som dere ser så er den som står ute, den største av disse 4. De begynte å spire nesten helt likt, men de har utviklet seg ganske forskjellig. Den på det siste bildet er jeg litt usikker på, men jeg har allikevel lyst til å gi den en sjanse til å vise hva den er god for. For alt jeg vet så kan det være at den ikke har fått nok lys. Så da er det egentlig bare å se hvordan det går fremover. Frem til våren så skal de få lov til å bare vokse og kose seg så får jeg se om jeg planter en av dem i en større potte og setter ut eller om jeg bare gir dem en vanlig potte og lar dem stå inne. Jeg er uansett veldig fornøyd med resultatet på disse epletrærne.

Ønsker du å få med deg utviklingen på epletrærne så kan du følge bloggen videre. Jeg kommer til å komme meg en oppdatering enten i løpet av vinteren eller på våren. Det kommer så klart helt ann på om dem vokser noe særlig i vinter. Det samme gjelder de andre plantene jeg har her. Hold et øye med bloggen min om du er nygjerrig på hva som skjer med plantene mine i løpet av vinteren. Det vil også komme masse spennende i løpet av januar. Dette blir nemlig den måneden jeg skal så nye tomatplanter og mye annet spennende.

Sist jeg la ut et slikt innlegg om epletrærne så var alle på størrelse med den minste og litt mindre.

Er det ikke spennende å se at de vokser?

6 kommentarer
    1. Spennende med et tre du har dyrket frem fra frø selv 🙂
      Jeg har epletre i hagen. Det sto her når jeg flyttet hit for snart 10 år siden. Og jeg har stelt det godt.
      Det er min store stolthet det treet, og bærer rikt hvert eneste år 🙂
      Blir kjekt å følge med videre på trærne dine 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg