Tomatene er fortsatt grønne

…skal dem fortsatt være grønne!?

Det er én ting jeg er veldig skeptisk til og det er om de siste tomatene blir modne i løpet av høsten eller om vi bare må kaste alt sammen. Jeg var nettopp ute å så på dem og de er fortsatt grønne. Det er ganske kjølig ute så vi får nesten bare vente å se, men det har kommet ganske mye tomater på disse 3 plantene. Det hadde virkelig vært synd om de hadde blitt ødelagt på grunn av kulden. Jeg kan jo ikke akkurat dra med 3 store potter inn i stua heller (selvom det frister). Det er det ikke plass til, men det hadde jo vært kjipt om de ikke ble modne. Bare se her så fine tomatene er.

Hva kan gjøres bedre til neste år?
For å få mest mulig ut av tomatplantene til neste år så skal jeg jo først og fremst så det mye tidligere. Jeg skal også bruke drivhuset så de får den varmen de trenger for å vokse seg store. Når de er store nok så skal de flyttes ut på siden av uteplassen. Forhåpentligvis blir det mye bedre for neste års planter enn det har vært i år.

Dette skjedde med tomatplantene i år
Tomatplantene gikk igjennom en veldig hard og varm sommer. Jeg satt dem midt i solsteika og ødela ganske mye av tomatplantene. Jeg prøvde å flytte dem litt rundt og til slutt satt jeg igjen med 11 tomatplanter hvor 8 av dem ikke gav noe særlig tomater og de 3 andre kanskje ikke får modnet tomatene sine før kulda har ødelagt dem.

Men neste år har jeg en bedre og smartere plan så da får vi håpe at det blir mye mer tomater. Jeg har ikke helt bestemt meg for hvor mange tomatplanter jeg skal ha enda, men det er jo fortsatt en stund til januar. Det blir HVERTFALL 5 store tomatplanter også må jeg ha 1 av den tomatplanta med de små gule tomatene. Den gav jo sååå utrolig masse gode småtomater.

6 kommentarer
    1. Det samme har skjedd med tomatplantene våre. Store grønne tomater, som ikke får noe særlig sol eller varme.
      Lurer på hvordan den ideelle sommeren for tomatplanter skal være.

    2. Hei. Tomatene mine er og sene i modningen. En storm i juni tok de første jeg plantet derfor er de sene. Du kan sylte de som ikke blir modne. Syltede grønne tomater er knallgodt!

    3. vet at tomatplantene trives best i drivhuset. 🙂 modner vist best der men hadde ikke plass der i sommer så får se hvordan det går. 🙂 kommer nok til å bli modne i løpet av høsten (håper jeg)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg