Maleri: Harry Potter

Som jeg fortalte dere tidligere i dag så har jeg sittet å malt på lerretet som jeg kjøpte med ramme. Jeg viser ikke bilde av lerretet før jeg begynte å male for alle har sett et lerret før og i slutten av dette innlegget så får dere også se rammen. Det dere derimot får se er mange steg frem til jeg ble helt ferdig. Jeg skal også fortelle dere litt om hvilke teknikker jeg har brukt og hvilke pensler jeg brukte til hva. For er det noe jeg hvertfall syns er interessant å lese om så er det slike ting. Også er det jo sånn at min mening er det eneste jeg har å gå etter. Så hvis du har en annen mening så er kommentarfeltet åpent.

Først kan jeg jo fortelle litt om hvilke type pensler jeg har brukt. For en stund siden så kjøpte jeg jo et sett fra Panduro og det er disse kostene jeg har brukt til å male med siden da. Settet inneholder 2 stk nr.4 (rund), 2 stk nr. 10 (rund, 2 stk nr. 6 (flat), 2 stk nr. 10 (flat, 2 stk nr. 14 (flat). Jeg har lyst til å skaffe meg flere og da har jeg lyst på de som er flate, men skrå. I tillegg kunne i tenkt meg en veldig tynn, rund pensel. Vi får se hva jeg klarer å skaffe etter hvert, men akkurat nå skal jeg ikke kjøpe mer på en stund. Jeg klarer meg jo med det jeg har. Så la oss se hva jeg har gjort med lerretet jeg kjøpte med ramme.

Det aller første jeg gjorde var å tegne opp hvordan jeg ville ha det fordi når det er malt på en bakgrunn så er det ikke like lett å fjerne blyantstreker. Dette bildet er faktisk satt sammen av 7 forskjellige bilder jeg fant på Pintrest. Så jeg tok flere bilder og lagde et stort bilde ut av det for å gjøre det til mitt eget. I tillegg er ikke alle strekene nøyaktig slik som på Pintrest bildene jeg har sett etter.

Når jeg hadde fått tegnet alt jeg ønsket å ha på bildet så var det på tide å få en bakgrunnsfarge. Jeg valgte å bruke Akryl i fargen sølv fra Panduro. Da brukte jeg en svamp for å få et tynt lag slik at det ikke dekket blyantstrekene for mye. Og så var det egentlig bare å starte og fylle inn med svart på alt som skulle være svart. Da valgte jeg å bruke en flat pensel (str. 10) for å fylle inn mesteparten av slottet, men byttet til flat (nr. 6) og rund (nr. 4) for å male de små detaljene.

Og slik fylte jeg altså inn alle de svarte detaljene til bildet, men som dere ser så ble det også noen farger på dette bildet. Etter å ha malt det øverste svarte, som da er Slur, Valgte jeg å prøve og få lyset frem i “The Patronus Charm” som da er “A Spirit Guardian”. For dere som er eller har vært Harry Potter fans så vet dere veldig godt hva dette er og hvordan de utfører denne magien på filmen. Jeg skal ikke gå noe mer inn i dette. Om du ikke vet det så kan du jo google det hvis det høres spennende ut og du vil vite mer. Uansett så ville jeg hvertfall prøve å male dette lyset og det viste seg å ikke være så lett. Det ble en blanding av grønn og hvit, men også de hver for seg for å få den effekten jeg syns jeg fikk til ganske bra. Jeg la også noen prikker av hvit rundt for å få den ekstra effekten til den.

Og da har vi kommet til den skikkelsen som altså er døden selv. Dette er ikke fra selve Harry Potter, men et eventyr som Hermione Granger leser fra en barnebok. Ja, resten får dere finne ut på google om det er noe dere vil vite. Jeg syns denne historien er nødt til å være med på bildet fordi det er jo historien om både kappen, steinen og tryllestaven. Så var det en teknikk jeg brukte på kappen til “Death” som jeg likte veldig godt og har brukt mange ganger før. Jeg blander bare akrylmalingen med vann slik at jeg får den blasse og litt gjennomsiktige looken jeg var ute etter da jeg skulle male han. Det ble ganske stilig, syns du ikke?

Og så var det bare å få på plass alle de små detaljene. Som det røde på konvolutten som Hedwig holder. Selvfølgelig måtte jeg ha med uglen til Harry Potter. Og så var det noen små detaljer på HP, noen små dotter foran Hogwarts og magi i knipset til Dobby. Så la oss se hvordan det ferdig resultatet ble i rammen, på veggen.

Dette bildet ble jeg utrolig fornøyd med og jeg håper dere syns det var gøy å se hvordan bildet ble til. Om dere lurer på noe så spør gjerne i kommentarfeltet her på bloggen eller på Facebook gruppen til bloggen. Jeg tror dette bildet tok ca. 12 timer å få ferdig så jeg har faktisk sittet en hel dag for å få det ferdig. Det er det som er litt farlig med å begynne på slike store prosjekter. Jeg klarer ikke legge det fra meg. Det var bare en liten matpause også var jeg tilbake igjen til å male. Jeg klarte ikke tenke på noe annet enn å få det ferdig. Faktisk er jo det en bra ting også for da slipper jeg å ha masse halvferdig prosjekter liggende. Jeg vet at hvis jeg legger det fra meg så vil det aldri bli ferdig. Tegninger jeg har begynt på blir som regel kastet fordi jeg klarer å fortsette på dem. Det tror jeg faktisk er det eneste av hobbyting jeg faktisk klarer å legge fra meg og aldri bli ferdig med. Så om du har sett en uferdig tegning på bloggen min så kommer den aldri til å bli ferdig (om jeg ikke gjør den ferdig dagen etter).

Så fortell meg gjerne i kommentarfeltet hva du syns om maleriet. Kom gjerne med tips til hvordan du ønsker at jeg skal vise frem malerier og andre ting fremover. Hvis ikke gjør jeg det slik jeg tenker at jeg ville likt å sett/lest om kunst/hobby, men jeg vil veldig gjerne høre deres mening.

Følg gjerne bloggen på facebook HER

Instagram (hobby) HER

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg