Nettroll og uskyldige mennesker

Jeg ser hele tiden stygge kommentarer på nettet til folk som er f.eks overvektige. Folk sier ting i kommentarfeltet som ingen noen gang ville sagt rett til personen. De kan gjemme seg bak en skjerm og på grunn av det så tror de faktisk at de er tøffe og kan være slemme mot andre uten at det straffer seg. Dette sårer meg så utrolig mye å se og jeg har faktisk gorsvart flere som har fått slike kommentarer. Folk fortjener virkelig ikke å bli behandlet annerledes bare for hvordan dem ser ut på utsiden. Det er en ting jeg har lært og det er at hvis du er stygg på innsiden så har det ingenting å si hvordan ditt ytre ser ut. I mine øyne vil det vakreste menneske på jord blitt stygg hvis hun/han oppførte seg som dette mot andre.

Daglig ser jeg kommentarer som er slemme og jeg blir så lei meg på deres veiene som får slikt slengt etter seg. Bare fordi noen deler et bilde av seg selv og man ikke er tynn, har langt hår, sminket seg pen, nydelig kjole osv. så er det fortsatt så mye ved dette mennesket som er fantastisk. Jeg blir inspirert av jenter som ikke er tynne, til å legge ut bilder av seg selv og vise sin selvsikkerhet og glede ved å være seg selv. Mennesker som hele tiden viser at man ikke trenger å være tynn for å danse, ha perfekt hud for å være vakker osv. Dette er mennesker som fortjener alle positive ord og støtte fra andre, men som hele tiden blir dratt ned i søla fordi dem har “feil”.

Vet dere egentlig hva skjønnhet er? I mine øyne er det hvertfall et godt menneske som behandler andre fint, som aldri ville slengt en stygg kommentar, men er nødt til å takle alle de stygge ordene fra andre. Et nydelig menneske er de som står rak i ryggen, er modig og vise sitt sanne jeg til tross av stygge kommentarer. De nydeligste menneskene er de som hele tiden reiser seg opp, hver eneste dag for å kjempe en kamp mot nettroll.

Det burde ikke være sånn, men alt folk tenker på er det de ser, ikke mennesket bak bildet eller videoen de kommenterer stygge ting i kommentarfeltet på. En dag kan din stygge kommentar være dråpen til denne personen. En gutt eller jente som en gang var fylt med håp og drømmer. Et håp om å få lov til å være i fred og en drøm om å være bra nok.

Et sted der ute sitter ei jente og sminker seg. Hun tar et bilde hun er utrolig fornøyd med. Kanskje du ikke liker det, men her har du et valg og jeg vil at du skal lese nøye.

Du kan enten A: scrolle videre på telefonen din og la denne jenta få være i fred. Da vil hun få en fin kommentar fra noen andre og hun vil føle seg lykkelig og håpet vil fortsette å være i henne.

Eller B: du kan prøve å være hyggelig og skrive en fin kommentar til henne. Se nøye på bildet og finn noe ved henne som er fint. Fortell henne det. Bli den personen som setter et smil på henne, som lar håpet være der og som blir en nydelig person selv også.

Så har vi til slutt C: du kan skrive den kommentaren som er stygg. Late som at det får deg til å føle deg bedre. Du tror du er kul som er slem mot andre. Bare husk dette; du viser alle andre hvor stygg du er på innsiden. For ikke å snakke om hvor såret denne personen blir av at du skriver en kommentar du virkelig ikke hadde trengt. Du er da med på å ta livet til en person. Du er med på å ødelegge et nydelig liv, en fantastisk person som aldri ville sagt noe stygt til verken deg eller andre.

Velger du C så vil jeg påstå at du er den som er stygg. Jeg ville aldri valgt C fordi det ville gitt meg dårlig samvittighet. Jeg hadde følt meg så dårlig. For ingen uskyldige mennesker fortjener noe slikt slengt etter seg. Ingen fortjener å bli kalt stygg, ekkel osv. Hvis du ikke ser det flotte i andre mennesker så syns jeg synd på deg. Det må være veldig trist å leve et liv med så mye hat for andre eller er det kanskje deg du hater?

Hver så snill å tenk deg om to ganger før du poster noe i kommentarfeltet til noen andre. Enten du kjenner dem eller ikke, det gjør uansett vondt å få hat kommentarer. Det er så enkelt å scrolle videre hvis du ikke har noe fint å si. Kommer du til å gjøre det neste gang du ikke liker et bilde?? Jeg håper virkelig du gjør det.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg