Planteoppdatering

Det er fredag og vi vet hva det betyr; PLANTER! Ja, nå skal dere får se hvordan det går med alle plantene mine. For et par-tre uker siden sådde jeg jo en del frø og de har dere også sett spire. Det gikk utrolig fort og bare vent til dere ser dem nå. Jeg kan nesten ikke tro hvor mye dem har vokst allerede. Bare på 1 uke har det blitt så store endringer på plantene her. Så jeg tenker vi egentlig bare kan sette i gang også kan jeg fortelle dere underveis hvilke planter det er og hva som er nytt siden sist fredag.

Agurk: Ja, her har det virkelig skjedd mye. Da dere sist fikk se disse så var dem så vidt kommet opp fra jorden med 2 små blader. Nå har de bladene blitt hvertfall dobbelt så store og det har kommet et blad til på dem. Dette er jo slik bladene til agurkene skal se ut. De er veldig piggete i fasongen og i tillegg er dem ganske store. Vel, det er dem hvertfall på vanlig agurkplante. Jeg er veldig spent på om disse blir like store, siden dette er mini agurker. Vi får bare vente og se. Jeg fikk også en kommentar på at plantene mine desperat lette etter lys, men det er fordi dem står i vinduet at dem lener seg mot lyset ute. Det er jo ganske normalt. Etterhvert kommer disse til å klatre oppover og jeg vil ikke lengre ha det problemet at dem lener seg sånn, men dette er tross alt planter som ikke står av seg selv. De trenger enten noe å klatre på eller så ligger dem på bakken. Så det er ikke noe galt med disse bare fordi dem lener seg mot vinduet. Jeg tenkte bare jeg skulle fortelle det før vi går videre.

Paprika: Ja, over her ser dere jo hvor bra det går med den største paprikaplanten hvertfall. Nå begynner paprikaen å bli skikkelig stor. Den lille er ikke helt fornøyd, men det ser allikevel ut som den fortsetter å vokse. Jeg snakket jo om dette forrige gang at den ikke vokste noe særlig i vinter, men nå begynner den å kvikne til. Her har den faktisk fått en grein til så det er nok ikke lenge før den skyter i været slik som den store her har gjort. Blomster som den hadde er borte, men jeg hadde egentlig ikke forventet noe annet. Planten er alt for liten til å bære en paprika, men det er ennå håp for den og det er det viktigste. Også får vi se om den kanskje kan få en litt større potte litt nærmere sommeren. For det tror jeg hadde gitt resultater. Paprikaplanter krever jo egentlig en god del plass så jeg skal prøve å få tak i en fin, større potte til den når jeg får penger. Ellers har dem det ganske bra. Selvom jeg fint kunne vært foruten de stygge flekkene på bladene.

Rød cherrytomat: Her har det også skjedd en del siden sist. Igjen har de første to bladene blitt større, men som dere ser så begynner dem å få flere blader. Dette betyr jo at de flotte tomatbladene snart vil vokse ut og det vil faktisk se ut som tomatplanter. For når dem er spirer så ser jo alle like ut. Det er først når dem før 4 blader at man virkelig kan se forskjell. Og det er hva som er i ferd med å skje her. Så det ser ut som dem virkelig trives i vinduskarmen. Tomatplanter elsker jo sol litt mer enn hva paprikaplantene gjør. De vil jo gjerne stå litt unna solen så jeg må flytte dem litt vekk fra vinduet når solen begynner å komme for fult. Disse tomatplantene vil da ta plassen i vinduet. For jeg har jo 2 av disse og 2 av de dere kan se under her som da også er tomater. Så de skal få stå sammen i vinduskarmen så lenge det er plass.

Gul cherrytomater: Ja, her er altså de andre som skal stå i vinduskarmen. Jeg velger å ha mesteparten inne fordi det ikke er så mye plass ute, men noe skal få lov til å stå ute fordi det er det faktisk ikke plass til inne. Her ser dere hvertfall de små spirene til de gule tomatplantene. Disse har ikke fått de neste bladene ennå og det ser ut som de vokser litt saktere enn de rød, men så lenge de holder seg friske og fine så ser jeg ikke noe problem i at de tar seg litt lengre tid. Og hvem vet, kanskje de har kommet så langt neste fredag. Vi får bare vente og se.

Sukkererter: Jeg har en erfaring med at sukkerertplanter alltid blir bittesmå, men det gjør jo egentlig ingenting så lenge man får sukkererter. Disse ser hvertfall ut til å trives veldig godt i vinduskarmen. Hvordan det blir når solen står som fult vet jeg ikke, men jeg tror det skal gå bra. Nå har dem hvertfall begynt å feste seg til pinnen. Selvom jeg har karnglet litt med dem for at med skal skjønne at det er opp der dem skal klatre. Jeg håper allikevel at dem til slutt vil klare seg på egenhånd og fletter seg oppover pinnen. I mellomtiden får jeg bare hjelpe dem på plass, men jeg må si jeg gleder meg til å se hvordan dette prosjektet går. Jeg har aldri gjort det på denne måten før. Så da er det val bare for meg å krysse fingrene og håpe på det beste.

Pæretomat: Enda mer tomatplanter. Dette er jo den som skal ut fordi den rett og slett er alt for stor til å ha inne. Etter å ha kjøpt en slik plante på plantasjen så ser jeg hvor mye plass som skal til (denne er jo åpenbart ikke fra plantasjen, men fra frø). Her har det skjedd litt, men ikke så mye at dem har fått de neste bladene sine. Det er allikevel ikke langt unna så vi får nok se noen store endringer neste fredag om den virkelig trives i vinduet her, noe det ser ut som den gjør. Jeg har allikevel en følelse av at alle tomatplanter med gule tomater vil bruke litt lengre tid. Jeg har jo ikke sådd så veldig mange tomatplanter med gule tomater før så jeg kan ikke het si om dette er tilfelle, men det er bare sånn det virker her. De har hvertfall begynte å spire og de er i ferd med å få neste sett med blader så dette lover jo bra.

Mandarin: Er det noe jeg ikke har plantet, sier jeg bare. Alle frø som havner i hendene mine går tydeligvis i jord. Så jeg har en liten plante fra mandarinfrø. Det er jo veldig spennende og den har virkelig blitt stor siden jeg viste dere denne for første gang forrige uke. Ikke bare har den blitt høyere, men den har også fått flere blader. Så dette syntes jeg var veldig moro. Den har en ganske liten potte så etterhvert må jo denne byttes, men foreløpig skal den få stå i denne lille potten (som er fra KILLSTAR om noen lurer, utenom øynene som jeg har limt på selv).

Chili: Jeg velger å ta de to siste på samme bilde fordi det er ikke så mye å vise. Det eneste jeg kan si om chiliplanter er at den har mistet nesten alle blomstene sine. For å være helt ærlig så vurderer jeg å klippe den ned og se om det hjelper. Den skulle fått en større potte, men det har jeg ikke for øyeblikket så det får vente. Ellers har jeg ikke noe særlig å si om denne.

Avokado: Denne valgte jeg å klippe ned for å gi den en sjanse til å få flere greiner. Det står jo at hvis man klipper den ned så vil den få flere greiner. Jeg har klipt den ned en gang og den fikk ikke flere greiner, men forhåpentligvis går det denne gangen. Så i mellomtiden vil ikke denne være en del av planteoppdateringen fremover, før den begynner å spire igjen. Noe vi vet kan ta en stund. Jeg tror det tok 1 måned sist, kanskje lengre.

Så her er det både mye som foregår og noe som har stoppet. Jeg tror nok jeg kommer til å klippe ned chiliplanten fordi det er såpass tidlig på året så kanskje det går greit. Hvis ikke har vi jo alltids neste år. Også har jeg jo så utrolig mye annet som vi får grønnsaker/frukt fra så det blir nok noe å høste i år uansett. Det har jo vært lite å skrive om avokadoen en stund, men nå føler jeg at chiliplanten også havner i denne kategorien og det er jo kjedelig for dere å få oppdatering på noe som det ikke skjer noe på (og når det skjer noe så faller alle blomstene av til neste oppdatering). På tide å klippe…?

Følg bloggen på facebook HER og følg med på plantene mine hver fredag. I tillegg til masse annet spennende som skjer på bloggen fremover. Det er bare å glede seg.

Cathrineruth92 på Twitter, Snapchat, Instagram og Tiktok

4 kommentarer
    1. Du verden så mange fint planter du har. Det spirer og gror utover nå i mange hjem. Det er tiden for slikt nå. Lurt og har planter som tema hver fredag på bloggen. Tomat og salat er godt, minner meg på at jeg må kjøpe mere av det. Tenkte jeg skulle prøve meg på laksefilet til middag i dag så nå koker potene. Tar resten av det jeg har av tomater og salat + agurk ved siden av. Ha en fin dag.

      1. Absolutt. Våren er den beste for da spirer det som bare det.

        Ja, jeg liker å ha litt system på bloggen sånn at folk som er interessert i planter vet når de vil komme innom. Også kan dem være medlem av siden på fb om dem ønsker å se mer. 🙂

        Åh, laks er utrolig godt. Jeg har begynt å ha laks hver søndag.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg