#ikke1til

Da svigerinna mi la ut bilde av dattern sin med T-skjorte og flaske med det viktigste budskapet på, så viste jeg at vis det var mulig så ville jeg også ha en sånn flaske. Så når svigerinna mi sier at hun skal ha 200,- for flaska så var det ikke noe å tenke på, jeg sa ja takk. Budskapet er så sterkt og personlig for hele min familie. Som dere kan lese på overskriften “ikke1til” så betyr det rett og slett at vi har ikke råd til å miste noen. Alle mennesker er verdt like mye og fortjener å føle seg sett og hørt. Vi har ingen å miste.

Hjertesaken til min kjære bror og hans familie er kampen mot selvmord. I januar mistet dem ei fantastisk datter på 13 år, mitt tantebarn. Det var en tung tid, men de stod sterke i stormen fordi dem var sammen og kjempet for en så viktig sak. De har vært åpne om alt og hjulpet flere mennesker fordi dem har delt sin historie og alle disse fantastiske ordene om at man må snakke med noen om man sliter.

Psykiske lidelser har vært et tabu tema så alt for lenge. Det var derfor jeg valgte å endre på meg selv og dele alt jeg har vært igjennom og alt jeg skal gå igjennom. Det har vært utrolig vanskelig til tider og det har vært flere ganger jeg ikke har vært sikker på om jeg klarer å dele så personlige tanker og følelser, men det er så viktig å gå ut av komfortsonen og dele av seg selv så andre ser at man ikke står alene. Jeg håper at hvis jeg og min familie deler vår historie så kan vi redde mange liv og vi kan få psykiske lidelser til å bli et tema som flere og flere tørr å snakke om. For det jeg syns er aller trist er at noen der ute skal gå å føle på det jeg har følt så alt for lenge. Barn skal ikke være nødt til å føle på den ensomheten og miste lysten til å leve. De skal føle trygghet hos oss voksne og ikke føle at de må være tøffe. Vi voksne er her så dere barn kan ha en å støtte dere på og snakke med. Enten det er mobbing, følelsene deres eller bare hvordan dagen deres har vært så er vi her.

På bildet over kan dere se flaska som min svigerinne har pyntet med det viktigste budskapet jeg kan komme på. Jeg må si det å lese et så sterkt budskap traff meg rett i hjertet. Derfor ønsket jeg å dele det videre og det håper jeg også dere gjør. Både jeg og dem har lyst til at dette budskapet skal spre seg som ild i tørt gress. Så hver så snill å del dette innlegget på sosiale medier, legg gjerne ut et bilde av deg selv på Instagram med #ikke1til og kanskje noen ord. Dette betyr så utrolig mye for oss å dele med alle dere der ute. Vis dette innlegget kan hjelpe en der ute til å be om hjelp så er det verdt det.

Jeg har opplevd så mye mobbing og jeg stod alene i så mange år. Det var kun jeg som viste om min angst og depresjon. Jeg gikk hver eneste dag med vondt i magen og et ønske om å dø. Dette temaet var alt for flaut for meg å snakke om, men det burde det ikke ha vært. Det er ikke flaut å slite psykisk. Det betyr bare at du har vært sterk så alt for lenge, men det var det ingen som sa til meg. Jeg begynte med selvskading i 8. Klasse og fikk høre hver dag at jeg ikke var verdt noe, kunne ta livet mitt og at jeg var stygg og feit. Når jeg satt på soverommet og leste kommentarer på nettet så fikk jeg nok. Det begynte med selvskading og så kom selvmordstanker. Og uansett hvor mange jeg hadde rundt meg av familiemedlemmer som var glad i meg så følte jeg meg så alene fordi jeg følte at jeg ikke kunne snakke med noen. I ettertid har mamma sagt at hun skulle ønske at jeg kom til henne når jeg følte at ting ble vanskelig for meg. Tenk det, jeg kunne faktisk hatt det bedre med meg selv vis jeg ikke hadde følt at jeg var den eneste som følte at jeg hadde det sånn, at jeg var den eneste som skadet meg og ikke var lykkelig. For vi er egentlig ikke alene og foreldre er alltid der for å hjelpe deg så godt de kan. Jeg kom ikke til mamma med mine problemer før jeg var godt voksen og det er faktisk henne som har fått meg til å kontakte lege og få psykolog. Så nå som jeg er voksen så skulle jeg jo ønske at jeg hadde snakket med mamma om alt jeg gikk igjennom på skolen i stedenfor å gjemme meg på rommet.

Så vis du kjenner deg trist og ikke ønsker å leve så snakk med noen om det så du kan få hjelp. Å miste noen til selvmord er helt grusomt og det finnes ikke ord for hvor mye vi savner de som ikke orker livet lengre. Foreldrene dine vil ditt beste og de vil kjempe for at du skal få den hjelpen du trenger. Jeg kan love dere at den hjelpen føles så mye bedre enn selvskading. Psykologer er her for å hjelpe deg å finne ut hvilken hjelp du trenger for at du skal bli bedre. De er her for å lytte til alle dine problemer og tanker. De ønsker å hjelpe deg å bli kvitt den frykten eller det mørke som henger over deg. Du er modig om du tørr å ta det første steget og du vil automatisk føle deg så mye bedre. Du vil få en mestringsfølelse når du pusher deg selv til å ønske og bli bedre.

La oss snu dette tabu temaet til noe som kan hjelpe mange barn og unge til å tørre og snakke om følelser. Bli med og del dette innlegget og dette budskapet så vi kan være med å hjelpe de som trenger det.

LFSS- landsforeningen for forebygging av selvskading og selvmord. Dette er mennesker som er her for å hjelpe deg som sliter med selvskading og selvmord. Så vis du trenger noen å prate med så kan du ringe dem på:

Telefon: 955 20 848

Dem har også en egen side på Facebook eller du kan besøke www.lfss.no der dem også har en Chat hvor du kan bli hørt vis du sliter.

Så håper jeg at dere deler dette videre så flest mulig kan få den hjelpen de trenger. Det betyr så utrolig mye for oss å få dette med psykisk lidelse til å bli et tema vi kan snakke om og ikke noe man skjemmes for. På forhånd vil jeg si tusen takk!

Ta godt vare på de rundt deg. Vi har ingen å miste.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg