Hjertesaker kan være så mye

Det er snakket så mye om miljøet og folk begynner å endre på hvordan dem lever. Jeg vil nok si at jeg ikke er så miljøbevist, men at jeg prøver å gjøre noe riktig. Bare det å pante flasker hjelper mye. Det er de små tingene i hverdagen som man ikke tenker noe over som kan forandre mye.

Da jeg hørte om H&M sin sak ble jeg ganske sjokka. Barnearbeid og billig stoff som forurenser. Dem bryr seg ikke om at hele verden vet det. De gidder ikke gjøre noe med det. Derfor valgte jeg å slutte og kjøpeklær fra deres butikker. Jeg gjør det mest på grunn av barnearbeid, men også fordi stoffet dem bruker farger utrolig mye og det er ikke bra for noe. Når man vasker klær fra H&M så går det mye farge og små stoffiber ut sammen med vannet. Dette høres ikke helt bra ut, gjør det vel? Det er fordidet ikke er bra!

Jeg velger å la være å handle der, men jeg kan ikke dømme andre for ikke å gjøre det samme. For alt jeg vet kan de som handler på H&M  være flinke til andre ting. Kanskje du velger å spise mindre kjøtt/ikke spise kjøtt. Kanskje du velger papirpose i stedenfor plastpose når du handler. Eller kanskje miljøet ikke betyr noe for deg. Vi har alle våre meninger og hjertesaker. Tantebarnet mitt var vegetarianer fordi hun elsket dyrene. Da hun gikk bort ble forebygging mot selvskading og selvmord foreldrene sin hjertesak. Vi kan velge akkurat hvilken hjertesak vi vil og gjøre noe for at vi skal få en bedre verden å leve i.

Dere tror sikkert at jeg kommer til å si at min hjertesak er miljøet eller barnearbeid, men der tar dere feil. Det er begge 2 utrolig viktige saker som mange mennesker der ute kjemper for, men for meg er det noe som står meg mye nærmere. Min hjertesak er kampen mot mobbing. Jeg kan engasjere meg i andre saker, men hjertesaken min vil alltid være å kjempe mot mobbing. Man skulle kanskje tro at det å snakke om mobbing på skolen og virkelig få elevene til å komme over ens hjelper, men nei. Mobbing er noe barn lærer fra oss voksne. Ja, det er ganske drøyt.  For at mobbing skal bli et mindre problem så må faktisk voksne lære seg at det ikke er greit å sitte på nettet å skrive stygge kommentarer, at baksnakking ikke gir noe annet enn et dårlig forbilde for barnet ditt og at banning og kalling foreldrene i mellom skader et barn. De lærer av oss. Vil vi virkelig stå frem som et dårlig eksempel og være en del av mobbingen som kan føre til selvskading, selvhat og selvmord? Vil du virkelig lære barnet ditt at hat og mobbing er greit?

Neste gang du skriver en kommentar på nettet eller snakker om en person som ikke er til stede så pass på at det ikke er noe stygt. For et barn vet ikke forskjellen på rett og galt før du har lært barnet det. Pass på hva du lærer barnet. De tar opp i praksis og ikke ved at du si “banning og stygge ord er ikke lov”. Det hjelper jo lite med en preken når du ikke er noe bedre selv.  Skam deg om du er en mamma, bestemor eller tante som et barn ser opp til og du slenger stygge kommentarer på nettet. Det barnet kan faktisk lese det!

Kommer du til å tenke på hva du skriver på nettet neste gang? Det burde du vis du vil være et godt forbilde. Det starter med deg. Vil du forebygge eller vil du gjøre mobbing verre? Tenk deg at det er ditt barn som blir mobbet for så å ta sitt eget liv. Ingen vil dette skal skje sitt eget barn! Lær heller barnet ditt vennlighet og nestekjærlighet. Lær barnet ditt at vis noen sliter og trenger hjelp så hjelper man. Du kan være et godt forbilde for barnet ditt ved å hjelpe andre. Ser du noen som sliter med å pakke varer? Spørr om de trenger hjelp. Skal noen med barnevogn av bussen eller toget? Spørr om de trenger hjelp. Verden kan faktisk bli et bedre sted om man gjør sånne små ting for andre. Det kan da ikke være sååå vanskelig å være snill.

7 kommentarer

Siste innlegg