En liten tankevekker

Altså, vis noen sier du ser tjukkere ut eller feit generelt så blir man såret. Vis man sier at folk er alt for tynne så blir man også såret. De som ikke blir såret er de som slenger med leppa og tror de er bedre enn alle andre. Når man får spydigheter hver eneste dag enten det er på sosiale midier eller face to face. Ord har jeg erfart at kan ødelegge mye mer enn fysisk vold. De sårene etter mobbing vil aldri gro. Man går alltid med et åpent sår og når noen begynner å snakke om at du er blitt tjukk eller alt for tynn igjen så heller dem salt i såret. Den perfekte kroppen som alle strever etter, det perfekte utseende og de perfekte klærne som man ønsker å ha. Det går jo bare lengre og lengre. Folk strever jo etter det uoppnåelige her. Man forventer så mye av seg selv og til slutt vil det gå grusomt galt!

Hvorfor går det galt?
Vel, det starter jo med at man blir mobbet for å ikke være bra nok. Man strever etter å bli bra nok, men de samme kommentarene trykker deg ned. Det er som å bære 50kg ekstra når man skal trene. Det er som om en person henger på skuldrene dine når du skal jogge. Du mister motivasjonen og stopper. Du tar heller frem godteriposen og gjør alt mye verre. Eller så går det andre veien og du slutter helt å spise fordi du tror selv at du ikke klarer det vis du fortsetter å spise. Enten du har gitt opp eller du tror du velger riktig retning ved en av de overnevnte så har du tapt. Du lot mobbere vinne over din kropp. Du lot dem bestemme hvordan du skulle leve livet. Derfor gikk det galt.

Hvordan kan man rette opp i det?
For å komme seg tilbake på rett sti så må man (og dette er en tøff en) akseptere den man er og gjøre ting for seg selv og ikke for å tilfredstille andre. Si til deg selv at du er bra nok og at du må velge hva som er best for kroppen din, ikke hva andre syns. Vis du forteller deg selv dette hver dag så vil du klare å overvinne den stemmen inni hodet som sier at du ikke er bra nok. Når du da slanker deg eller legger på deg (avhengig av om du er for tynn eller for tjukk) så er dette fordi helsa di skal bli best mulig og for at du skal leve et sunt og god liv.

Ikke la andre få tråkke deg ned i skitten. Ta tak i livet ditt og lev slik du vil. Hev hodet høyt og nyt hvert sekund du gir blaffen i hva andre mener. Jeg skal love deg at det er den beste følelsen i verden! Når man gjør ting for seg selv og sin egen helse i stedenfor å streve etter usannsynlige og umulige mål så føler man seg mer motivert og får til så mye mer. For det er ikke egoistisk å gjøre noe for sin egen helse i stedenfor å høre på andre sine meninger. Bare husk at det aldri er sunt å slutte å spise for å gå ned i vekt.

Hva skjer når du slutter å spise?
Når du slutter å spise så får ikke kroppen den næringen den trenger. Kroppen blir syk til slutt og du klarer ikke leve normalt. Du vil ende opp med et halvt liv, et liv som ikke føles verdt å leve. Ta vare på kroppen din!

Hva skjer vis du spiser usunt?
Vi vet jo alle at vis du spiser mye usunt så blir du tjukk, men det ikke alle vet er at inni kroppen skjer det skumle ting. For mye fett kan faktisk tette blodårene og stoppe hjerte. Fedme er utrolig farlig og ikke noe å spøke med. Vis du ikke holder deg i form vil kroppen din føles mye eldre ut enn det du er. Jeg var å sjekket det da jeg var på mitt verste og da fungerte kroppen min som en 45-50 åring og jeg var 23 år. Å holde seg i form er utrolig viktig og kroppen vil bli velsig fornøyd via du tar vare på den.

Du trenger ikke være superslank, ha de rette kurvene eller se ut som du bor på gymmen. Poenget mitt er å få ut et budakap om å holde seg i form. Om du er glad i godteri så sett av 1 dag i uka, gjerne helgen. Resten av uka må du spise riktig. Få i deg nok og riktig mat. Dette kan en koatholdsplanlegger hjelpe deg med eller bare tenke sunt. Jeg har kommet langt siden jeg var på mitt verste. Jeg spiser sunnere, jeg trener og holder meg i aktivitet store deler av dagen. Jeg ser ikke lengre på utseende som et glansbilde. Jeg er sånn jeg er og går jeg ned i vekt så er jo det supert. Så lenge jeg holder meg i form så er jeg fornøyd. Og det syns jeg egentlig alle burde være.

2 kommentarer
    1. Dette var et flott innlegg:)
      Du er flink til å formulere deg og dette var bra 🙂
      Det er forferdelig hva mobbing kan gjøre med de som har blitt utsatt for dette!
      Fine bilder av deg:)
      Håper at du har en fin dag <3

    2. tusen takk. aw så koselig å få sånne tilbakemeldinger på slike innlegg. <3 ja jeg syns mobbing er et viktig tema og bruker ofte bloggen til å skrive ting rundt mobbing. takk for det.
      ønsker deg en flott dag videre. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg